
Nowelizacja Prawa budowlanego
11 września 2020
Stwierdzenie nabycia spadku a dział spadku
9 listopada 2020Choć nowelizacja Prawa geodezyjnego i kartograficznego weszła w życie 31 lipca 2020 r., w niniejszym wpisie chciałabym wskazać na kilka ważnych zmian w tym zakresie, z którymi być może jeszcze nie wszyscy mieli możliwość się zapoznać.
Na początek warto podkreślić, że na skutek ww. nowelizacji, ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie do naszego systemu prawnego definicji legalnych takich pojęć jak czynności geodezyjne na potrzeby budownictwa, mapa do celów projektowych, czy geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych.
I tak, zgodnie z przywołaną ustawą, poprzez pojęcie czynności geodezyjnych na potrzeby budownictwa rozumieć należy wykonywanie geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych podczas projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych, w szczególności związanych z opracowaniem mapy do celów projektowych, wytyczeniem obiektów budowlanych w terenie, geodezyjną inwentaryzacją powykonawczą obiektów budowalnych, geodezyjną obsługą budowy i montażu obiektów budowlanych oraz pomiarami przemieszczeń i odkształceń obiektów budowlanych, skutkujących sporządzeniem dokumentacji geodezyjnej.
Mapa do celów projektowych z kolei, to opracowanie kartograficzne, które zostało wykonane z wykorzystaniem wyników pomiarów geodezyjnych i materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, które zawiera:
– elementy stanowiące treść mapy zasadniczej lub mapy, o której mowa w art. 4 ust. 2 (mapy dla terenów zamkniętych),
– informacje niezbędne dla celów sporządzenia dokumentacji projektowej oraz,
– klauzulę urzędową, o której mowa w art. 40 ust. 3g pkt 3, stanowiącą potwierdzenie przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zbiorów danych lub dokumentów, o których mowa w art. 12a ust. 1, w oparciu o które mapa do celów projektowych została sporządzona albo oświadczenie wykonawcy prac geodezyjnych o uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji.
Z powyższego wyraźnie zatem wynika, że wystarczające jest już samo oświadczenie wykonawcy, o którym mowa w przywołanym uregulowaniu, a nie jest konieczne uzyskanie klauzuli urzędowej.
Wskazane oświadczenie wykonawcy będzie wystarczające również w przypadku geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej obiektów budowlanych, która polega na:
– wykonaniu pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych mających na celu zebranie aktualnych danych o przestrzennym rozmieszczeniu elementów zagospodarowania terenu objętego zamierzeniem budowlanym i
– sporządzeniu dokumentacji geodezyjnej zawierającej wyniki tych pomiarów, w tym mapę opatrzoną, z uwzględnieniem art. 12c ust. 1 pkt 1, klauzulą urzędową, o której mowa w art. 40 ust. 3g pkt 3, stanowiącą potwierdzenie przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zbiorów danych lub dokumentów, o których mowa w art. 12a ust. 1, w oparciu o które mapa ta została sporządzona albo oświadczenie wykonawcy prac geodezyjnych o uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji.
Ustawodawca zdecydował się ponadto na dokonanie pewnych modyfikacji w definicji wykonawcy prac geodezyjnych lub prac kartograficznych i tak, zgodnie z obecnym brzmieniem tego uregulowania, wykonawcą może być przedsiębiorca, jednostka organizacyjna, a także osoba legitymująca się uprawnieniami zawodowymi w dziedzinie geodezji i kartografii, w przypadku wykonywania przez tę osobę funkcji biegłego sądowego lub mierniczego górniczego.
Omawiana ustawa wskazuje także, iż zgłoszenie prac geodezyjnych może nastąpić po ich rozpoczęciu, jednak nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia rozpoczęcia tych prac, co stanowi wyjątek od zasady, iż prace geodezyjne i kartograficzne są zgłaszane przed ich rozpoczęciem. Ustawodawca wskazał ponadto, co obejmuje zgłoszenie prac oraz wyliczył sytuacje, w których możliwe jest uzupełnienie zgłoszenia prac, na skutek np. zwiększenia obszaru objętego zgłoszeniem o obszar bezpośrednio do niego przyległy, czy zmiany kierownika zgłoszonych prac geodezyjnych.
Zgodnie z nowymi przepisami, organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, który otrzymał zgłoszenie prac, udostępnia kopie zasobów danych lub innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, dotyczących danego zgłoszenia prac niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania opłaty za udostępnienie. Wskazany termin znajduje również zastosowanie do udostępniania materiałów zasobu w związku z uzupełnieniem zgłoszenia prac.
Ustawodawca przewidział również w jakich sytuacjach zakres udostępnionych materiałów, czy termin ich udostępnienia może być inny niż ten wskazany w ustawie, a także możliwość udostępnienia materiałów dodatkowych, niezbędnych lub przydatnych do wykonania prac. Co jednak istotne, materiały zasobu udostępnione w związku ze zgłoszeniem prac lub jego uzupełnieniem mogą być wykorzystywane wyłącznie do wykonywania prac geodezyjnych objętych tym zgłoszeniem lub jego uzupełnieniem (tzw. licencja ustawowa). Za brak dostosowania się do wskazanych uregulowań w zakresie tzw. licencji ustawowej, ustawodawca przewidział sankcję w postaci kary pieniężnej.
Warto zaznaczyć, że w ustawie wskazane zostały również zasady przekazywania wyników zgłoszonych prac geodezyjnych. Co ważne, niezłożenie zawiadomienia o przekazaniu wyników zgłoszonych prac geodezyjnych i nieprzekazanie tych wyników przed upływem przewidywanego terminu ich przekazania, jest równoznaczne z zaniechaniem wykonywania tych prac. Ponowne podjęcie zaniechanych prac geodezyjnych wymaga dokonania nowego zgłoszenia prac.
Ustawodawca dokonał także pewnych zmian w przepisach dotyczących opłat za poszczególne czynności, wskazał sytuacje, w których występuje całkowite zwolnienie z opłat, a także doprecyzował przepisy o nadawaniu uprawnień zawodowych.
Zmian we wskazanej ustawie jest całkiem sporo, a rozmiary tego wpisu nie pozwalają na wskazanie i szczegółowe opisanie wszystkich nowych uregulowań prawnych.
Stan prawny na 1.10.2020 r.